سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟ آیا به ترک سیگار کمک می‌کند؟

در سال‌های اخیر به‌ عنوان یکی از ابزارهای محبوبی که برای ترک سیگار مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاهد استفاده بسیاری از افراد می باشیم، سیگار الکترونیکی که با نام ویپ هم شناخته شده است می باشد،. ویپ‌ها از انواع مختلفی برخوردار می باشند که در بین جوانان بسیار پرطرفدار هستند و تصور آن‌ها بر این است که سیگارهای الکترونیک برای سلامتی مضر نخواهند بود و می تواند جایگزین مناسبی برای سیگار باشد.

اگر شما هم همانند بسیاری از افراد میپندارید که سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا ویپ برای سلامتی مضر نمی باشد باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) از آمار بسیار بالای استفاده نوجوانان از ویپ اطلاع می‌دهد که این امر باعث نگرانی بسیاری شده است. همان‌طور که حتما تا کنون شنیده‌ اید بهترین روش ترک سیگار کار به عنوان کار دشواری به‌ شمار می‌آید و برخی افراد پس از سال‌ها موفق به انجام آن نمی‌شوند.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در موسسه رها ترک سیگار از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویپ جایگزین سیگار

 

 


این روزها شاهد استفاده افراد زیادی از سیگار الکترونیک می باشیم که به خیال خود جایگزین خوب و بدون مضری می باشد. سیگار الکترونیکی یا ویپ در تبلیغات رسانه‌ ای عامل کمک کننده برای ترک نیکوتین معرفی می‌شود. این در حالی است که بسیاری از متخصصین با انواع سیگارهای الکترونیک موافق نیستند و آن را صرفا نوعی هزینه اضافی می‌دانند. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید و می خواهید که بیش تر در رابطه با سیگار الکترونیکی یا ویپ بدانید تا آخر مقاله با ما همراه شوید تا بیشتر به این ابزار و مقایسه آن با مضرات قلیان و سیگار معمولی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 


سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

 

 

 


ویپ یا همان سیگار الکترونیکی به انگلیسی e-cigarette، وسیله‌ای می باشد که مشابه سیگار، سیگار برگ، لوله، قلم، یا یو‌اس ‌بی درایو می باشد که با استفاده از باتری کار می‌کند و حین استنشاق محلول بخار شکلی را به بیرون هدایت می کند. مایعی در داخل داخل ویپ وجود دارد که طعم میوه ای‌ دارد، اما میزان نیکوتین آن بالا می باشد. این مدل سیگارها بدون آنکه دودی داشته ‌باشند، باعث می شود تا حس استنشاق دود تنباکو را در فرد ایجاد نماید.

 

 

 


انواع سیگار الکترونیکی

 

 

 


شرکت‌های تولید کننده سیگار برقی یا ویپ این ابزار را وسیله‌ای مفید برای ترک سیگار با داروی ترک سیگار معرفی می‌کنند. این در حالی است که سازمان غذا و دارو آمریکا سیگار الکترونیکی و ویپ‌ها را در دسته مواد تنباکویی و دخانیات قرار داده است. زیرا بر اساس آمار این سازمان مواد داخل آن حاوی مقدار نیکوتین برابر با یک بسته 20تایی سیگار خواهد بود.
با این حال امروزه سیگارهای برقی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که می‌توان آن‌ها را شامل موارد زیر دانست:


•    قلم ویپ
•    بخارسازها
•    قلم‌های الکترونیکی
•    لوله‌های الکترونیکی
•    قلیان‌های الکترونیکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


سیگار الکترونیکی چگونه کار می کنند؟

 

 


اگر می خواهید بدانید که ویپ یا سیگار الکترونیک چطور عمل می کند ما در این بخش می خواهیم طرز عملکرد آن را بیان کنیم.

 


سیگار الکترونیکی از بخش های مختلفی تشکیل شده است از جمله: قسمت دهانی، ابزار اسپری، باتری، سنسور، مایع

 

•    در قسمت دهانی شامل محلول مایع شناور درون محفظه مشخص می باشد .
•    ابزار اسپری هم همان  گرم کننده مایع و عامل اصلی تبخیر برای استنشاق محلول می باشد.
•    گرم کننده المنت دستگاه (باتری) هم در آن وجود دارد
•    فعال کننده هیتر دستگاه همان سنسور می باشد.
•    شامل اسانس، عصاره الکترونیکی نیکوتین و گلیکول پروپیلن که به صورت مایع در آن موجود است.

 

زمانی که از قسمت دهانی مکیده می شود، باعث می شود تا المنت مایع گرم شده و سپس تبخیر شود تا لامپ انتهای سیگار برقی روشن شود. زمانی که مایع استنشاق می شود، دودی که به ‌دلیل گرم شدن آن ایجاد می‌شود همچون دود سیگار تنباکویی به ریه‌ها می ‌رسد. در نهایت فرد با بیرون دادن نفس خود می‌تواند دود ناشی از سیگار الکترونیکی را خارج می نماید.


 

 

 

 

 


عوارض های ویپ

 

 

ویپ دارای عوارض مختلفی می باشد از جمله:

 


تولیدکنندگان و کسانی که می خواهند این ابزارها را به فروش برسانند ویپ و سیگار الکترونیک را جایگزین خوبی برای سیگار معمولی می‌دانند و مصرف آن را بسیار طبیعی جلوه می دهند. به هیچ عنوان نمی‌توان ضررهای ویپ و تاثیر منفی آن بر سلامت فرد را نادیده گرفت. افراد زیادی برایشان سوال پیش می آید که ضرر ویپ بیشتر است یا سیگار؟ در جواب این سوال باید بگوییم یکی از بالاترین آمار مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان به مصرف تنباکو و سیگار می باشد که ویپ‌ها و سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین یا حاوی این ماده هم جز آن ها می باشند.
از همین ‌رو برخی معتقدند ویپ‌های بدون نیکوتین می تواند به راحتی  جایگزین سیگار شوند. در حالی که سیگار الکترونیکی با نیکوتین و یا بدون نیکوتین، در هر دو صورت برای سلامتی بسیار مضر می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


عوارض ویپ یا سیگار الکترونیکی

 

 


سیگار برقی برای ترک سیگار آسان معمولی جایگزین مناسبی است اما نمی‌توان آن را صرفا به عنوان یک نوع سیگار مصرف کرد.
ویپ و سیگار الکترونیکی از عوارض بالایی برخوردار است از جمله: 

 

 

•    افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون
•    تنفس دود دست دوم
•    افزایش پوسیدگی دندان و التهاب لثه
•    جلوگیری از ترک واقعی سیگار سنتی
•    دارای سموم سرطان‌زا همچون استالدهید،آکرولئین،بنزن، سرب و دی استیل

 

 

 

 

 

 


خطرات سیگار الکترونیکی بدون نیکوتین

 


•    مسمومیت سلول‌ها
•    التهاب ریه‌ها و گلو
•    سوزش دهان و مجاری تنفسی
•    آسیب رساندن به سلول عروق خونی و قلب

 

 

 

 


خطرات ویپ نیکوتین‌دار

 

 

  • افزایش تپش قلب
  •  باعث ایجاد گُرگرفتگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ایجاد سوزش چشم

 

  

 

 

 

ضررهای دیگر نیکوتین

 

 


اگر بخواهیم به مضرات  دیگر نیکوتین بپردازیم میتوانیم به کلسترول زیاد ، برای افراد باردار بسیار خطرناک، مضر برای سلامتی جنین در حال رشد، ایجاد سرطان،  سرعت بخشیدن به بیماری های عروق کرونری، سکته، ایجاد زخم معده، جلوگیری از رشد مغز نوجوانان، ایجاد وابستگی شدید و هزاران بیماری های دیگر اشاره نماییم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض جانبی ترک سیگار با ویپ

 


روش های اصولی ترک سیگار با ویپ عوارض جانبی را به دنبال دارد. وقتی شخصی تصمیم به قطع مصرف سیگار می گیرد و یک ترکیب جدید را جایگزین می کند، این تغییر عوارضی به همراه دارد که در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم:

 

 

 

 


سرفه کردن

 

 


یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی تغییر از مصرف و جایگزین ویپ به جای سیگار سرفه کردن است.  ممکن است این امر ناخوشایند باشد،اما تنها یکی از بخش‌های طبیعی برای حذف مصرف دخانیات و اجازه دادن به بدن برای بهبودی می باشد.

 

 

 

 

 


سردرد

 


 زمانی که بدن شما با تغییر سطوح نیکوتین و نحوه جذب نیکوتین تغییر می کند، ممکن است عوارض هایی از سردرد، لرزش و حتی حالت تهوع بروز پیدا کند. 

 

 

 

 

 

 


تحریک گلو

 


اگرچه ویپ بسیار شبیه سیگار کشیدن می باشد،اما همچنان تجربه متفاوتی نسبت به سیگار بوده و اما در دوره تنظیم آن با بدن می تواندبه بروز خشکی و گلودرد منجر شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نتیجه گیری

 

 


همانطور که می دونید یکی از مواردی که برای سلامتی بسیار مضر می باشد سیگار است و افراد سیگاری حتما باید راهی برای ساده ترین و بهترین روش ترک سیگار بیابند و به دنبال بهترین روش‌ برای ترک سیگار باشند. قطعا می دانید که روش‌های بسیاری برای ترک سیگار وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ویپ و سیگار الکترونیک می باشد. شرکت‌های تولید‌کننده ویپ و محصولات جانبی آن با تبلیغات بسیاری افراد را به استفاده از آن برای سریع ترین روش ترک سیگار ترغیب می نمایند. اما همانطور که در بخش های قبلی خواندید این دستگاه گزینه مناسبی برای ترک سیگار نمی باشد و شما باید با پیدا کردن راهی مانند خانه رها که دارای افراد متخصص و مجربی می باشد با گذاشتن بهترین روش سر راه شما، شما را تا ابد از شر این مواد سمی نجات می دهند.