تأثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی چیست؟

اولین عامل قابل پیشگیری مرگ در سراسر دنیا مصرف سیگار یا به‌ طور کلی دخانیات، نیکوتین  می باشد. طبق تحقیقات طولانی که در مورد تأثیر مصرف سیگار بر روی سلامت انسان انجام شده است، افرادی که به مصرف سیگار اعتیاد دارند به طور میانگین نسبت به افراد غیرسیگاری، ده سال کمتر عمر می‌کنند.
مصرف  و
عوارض نیکوتین به‌ ویژه سیگار اگرچه نوعی اعتیاد به حساب می آید، اما از شیوع بسیار بالایی برخوردار می باشد امروزه موارد دیگری مانند قلیان و پیپ که از دیگر روش‌های مصرف این مخدر هستند که از جایگاه خاصی در میان برخی اقشار جامعه به ‌ویژه جوانان و نوجوانان برخوردار می باشند. این موارد دخانیات به دلیل در دسترس بودن، باعث شده که مضرات مصرف، کم اهمیت‌ تر از سایر مواد جلوه داده شده و عوارض آن از دید بسیاری از افراد آشکار نباشد.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در مرکز ترک سیگار رها از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نیکوتین چیست ؟

 

 

 


نیکوتین چیست؟ و چگونه به دست می آید؟ یکی از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی موجود در محصولات گیاه تنباکو نیکوتین می باشد که به‌ عنوان مهم‌ترین عنصر آن بوده و روی مغز می تواند اثر روان ‌گردان بر جای بگذارد. نیکوتین یک مایع بی ‌رنگ می باشد که پس از سوزانده شدن در مجاورت با هوا بوی تنباکو از آن بر جای میماند. انواع مختلفی از گیاه تنباکو یا توتون موجود می باشد که کیفیت و مرغوبیت آن‌ها بستگی به میزان نیکوتین دارد، هرچه نیکوتین موجود در آن‌ ها کمتر و قند موجود بیشتر باشد، با کیفیت تر و بهتر می‌سوزد.

 

 

 

 

 

 

 

 

اثرات سیگار بر مغز و سیستم عصبی

 

 


تنباکو به روش های مختلفی به دست می آید هم از طریق استنشاق و هم از طریق جویدن  اما هنگامی که مورد استنشاق قرار می گیرد، مخلوط نیکوتین با ذرات ریز قیر وارد ریه ها شده و به سرعت جذب می گردد، سپس نیکوتین به جریان خون منتقل شده و به زودی به مغز می رسد. همه این موارد در عرض هشت ثانیه پس از استنشاق اتفاق می افتد.
در مورد روش تنباکو از طریق جویدن هم در عرض سه تا پنج دقیقه طول می انجامد تا نیکوتین به سیستم عصبی مرکزی وارد شود.
نیکوتین هم بر روی سیستم عصبی مرکزی و از طرفی هم بر سیستم عصبی محیطی تأثیر می گذارد. دوز مصرفی از نیکوتین باعث می گردد که سیگار بر روی این دو سیستم اثر بگذارد و آن را تحریک یا آرام نماید.
سیگار باعث می گردد تا زوال عقل و سکته را افزایش داده  و همچنین منجر به تغییرات شخصیتی در فرد سیگاری می گردد. مقاله
فواید ترک سیگار بر مغز را بخوانید.

 

 

 

 

 

 


عوارض نیکوتین 

 

 

 

در مورد تأثیر سریع نیکوتین، می توان آن را به شرح زیر توضیح داد:
افزایش فشار خون یا فشار خون بالا.
افزایش ضربان قلب.
افزایش سرعت تنفس.
افزایش استرس و افسردگی
اختلال در تمرکز
بدخلقی بیش از حد
انقباض و انقباض عروق.
تحریک سیستم عصبی مرکزی.
عوارض در گردش خون
افزایش لخته شدن خون که منجر به لخته شدن در مغز می شود

از عوارض دیگر نیکوتین می توان به موارد از جمله اسپاسم در ریه ها، لرزش و درد عضلات، درد مفاصل، افزایش سطح انسولین همچنین مقاومت به انسولین اشاره نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض بر سیستم گوارشی

 

 

•    تهوع و استفراغ
•    خشکی دهان
•    سو هاضمه
•    زخم معده
•    اسهال
•    سوزش سر معده

مقاله تاثیر سیگار بر دستگاه گوارش را مطالعه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض سیگار برای زنان بار دار

 

 

 

 

کشیدن سیگار در بارداری در زنان باردار مصرف سیگار بسیار خطرناک بوده و طوری که جان فرزند به خطر می افتد و عوارضی که برای زنان باردار به وجود می آید عبارتند از:

•    چاقی بیش از حد
•    پیدایش فشار خون بالا
•    پیدایش دیابت نوع ۲
•    پیدایش مشکلات تنفسی
•    ناباروری
•    مشکلات رشد مغز در جنین
•    مسائل رفتاری و...

 

 


جذب نیکوتین

 

 

طی تحقیقات انجام شده به طور میانگین حدود 2 میلی گرم نیکوتین در هر سیگار موجود می باشد. که مصرف نیکوتین در دوزهای بالا کشنده می باشد. پس از مصرف سیگار و یا هر دخانیاتی که نیکوتین در آن وجود دارد باعث می شود تا در عرض چند ثانیه وارد خون فرد و سپس به مغز او برسد که این فرآیند باعث می شود تا دپامین و هورمن آدرنالین در مغز به مقدار کم ترشح شود و باعث به وجود آمدن حس لذت و انرژی بیشتر در فرد می شود. که ادامه این فرایند فرد را ترغیب می کند تا باز هم سیگار مصرف نماید. احساسات دلپذیر ناشی از این ترکیب شیمیایی خیلی طولانی مدت نمی باشد.
زمانی که نیکوتین به خون وارد می شود ، باعث می شود تا آدرنالین آزاد شود  که اپی نفرین نیز نامیده می شود. این هورمون سیستم عصبی مرکزی را تحریک کرده و در نهایت منجر به افزایش فشار خون ، ضربان قلب و تنفس می گردد.
نیمه عمر نیکوتین دو ساعت می باشد. این بدان معناست که حدود دو ساعت طول می کشد تا نصفی از دوز مصرفی آن از بدن خارج گردد. اما این چارچوب زمانی ثابت نمی باشد و بستگی به فرد سیگاری دارد که می تواند بین یک تا چهار ساعت متفاوت باشد. همانطور که می دانید این ماده شیمیایی در بزاق ،خون ، ادرار و شیر مادر وجود دارد. مادرانی که شیر می دهند می توانند این ماده شیمیایی اعتیاد آور را به کودک خود انتقال دهند.
طبق آزمایشات به عمل آمده مشخص شده که حدودا دو هفته زمان میبرد تا مصرف کنندگان دخانیات سنگین سطح نیکوتین در ادرار و بزاق را به سطح افراد غیر سیگاری نزدیک نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 


سیگار کشیدن و سکته مغزی

 

 

 


سیگار خطر مرگ بر اثر سکته مغزی با مصرف سیگار چندین برابر افزایش می باشد. زیرا سکته مغزی باعث می شود تا آسیب وارد شده بر مغز افزایش پیدا کند و سپس خطر مرگ چند برابر بیش تر شود.
به دلیل افزایش احتمال آنوریسم در افراد سیگاری، در مقایسه با افراد غیرسیگاری، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی می باشند، زیرا این آنوریسم به صورت برآمدگی در رگ‌های خونی در نتیجه ضعیف شدن دیواره‌ های آنها ظاهر می‌شود و یک وضعیت جدی ‌تر است. ممکن است خونریزی زیر عنکبوتیه شناخته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

 

در این مقاله با تاثیر نیکوتین بر مغز و سیستم عصبی آشنا شدیم و دیدیدم که مصرف نیکوتین چه در سیگار، قلیان ، پیپ و یا هر موادی که در آن نیکوتین دارد چه ضررهایی را به بدن به خصوص به مغز وسیستم عصبی فرد تاثیر می گذارد برای جلوگیری از وارد آمدن این ضررها به بدن حتما باید دست به کار شوید و در اولین فرصت آن مواد آلوده را ترک نمایید اما اگر شما هم همانند بسیاری از افراد دست به ترک زدید و با شکست مواجه شده اید تیم خانه رها بهترین فرصت برای شماست تا بتوانید با تجاربی که تیم خانه رها دارند برای آخرین بار قدم به ترک سیگار بگذارید و برای همیشه از شر آن خلاص شوید.