سیگار و عملکرد آن بر روی ریه های انسان!

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار با مشاوره ترک سیگار از طریق شماره های زیر در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

سیگار چه تاثیری بر ریه های انسان می گذارد؟

 

 

ریه ها مرکز سیستم تنفسی در بدن هستند و هر سلولی که در بدن انسان وجود دارد ،برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارد و بعد از دریافت اکسیژن ، در پی فعل و انفعالات خود دی اکسید کربن تولید می کند که  باید فورا از بدن انسان خارج شود.گاز دی اکسید کربن یک ماده ی دفعی است که در پی واکنش های درون سلولی به وجود می آید و در صورت ماندن در بدن بسیار خطرناک است.ریه ها به طور اختصاصی برای تبادل این گازها در هنگام دم و بازدم طراحی شده اند.

جالب است که با اینکه ریه ها مانند باقی اعضای بدن ، به صورت جفت آفریده شده اند ،اما از نظر شکل و ظاهر با هم متفاوت هستند و ریه ی سمت چپ ، یک تو رفتگی دارد که جایگاه ویژه ی قلب است.ریه ها بافت نرمی دارد و از لوله هایی تشکیل شده اند که مانند شاخه های درخت می مانند که این لوله ها در انتها به نازکی یه تار مو می شوند.

 اگر هوایی که از نای وارد این لوله ها  ی نازک در ریه  می شوند با دود سیگار آغشته شده باشند فاجعه ای  بزرگ در بدن ما رخ می دهد.

هر لوله یا برونشیل در ریه به کیسه هایی از هوا متصل می شود ،در ریه در حدود 700 میلیون کیسه ی هوا وجود دارد که با هر دم و بازدم ،پر و خالی می شوند و عمل تنفس انجام می شود .

حال شما تصور کنید که با سیگار کشیدن بیش از 7000 ماده ی سمی را به ریه وارد می کنید.اگر کمی فکر کنید که دود سیگار به کیسه های هوایی به نازکی یک تار مو وارد می شوند ،آن گاه درک بهتری از عمق فاجعه پیدا خواهید کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیر دود سیگار بر فرد

 

 

 

خطرات دود سیگار به شدت به ریه ها و عملکرد اکسیژن رسانی و دفع دی اکسید کربن ، آسیب می زند زیرا شما دی اکسید کربن و گازهای سمی مضاعفی در بدن تولید می کنید که در صورت تکرار زیاد،ریه قادر به دفع این گازها از بدن نخواهد بود. در واقع شما با سیگار کشیدن ریه های خود را خسته می کنید و کار ریه ها را چند برابر کرده و ریه ها میزبان گازهای سمی فراوانی می شوند.

به همین خاطر است که بعد از سیگار سرفه های خفیف و گاهی شدید ، شروع می شوند و با ادامه ی روند سیگار کشیدن به سیستم تنفسی شما آسیب زیادی می زنند.

سیستم ایمنی بدن انسان هاگلبول های سفید را برای دفاع از بدن ،عکس العمل برای جراحت ها ،عفونت ها و بیماری های خطرناک تولید می کند . گلبول های سفید مانند سربازانی هستند که از بدن ما دفاع می کنند.در آزمایش هایی که از افراد سیگاری گرفته شد،مشاهده شد که سطح گلبول های سفید در بدن افراد سیگاری ، نسبت به زمانی که آنها سیگار نمی کشیدند، بیشتر شده بود و از همین آزمایش ساده می توان فهمید که بدن انرژی زیادی مصرف می کند تا با آسیب های ناشی از دود سیگار ، جلوگیری کند.و این هدر رفت انرژی در بدن و سیستم دفاعی بدن مشکلات فراوانی را ایجاد می کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مواد شیمیایی و مضر در دود سیگار علاوه بر ریه ها به همه ی سلول های بدن آسیب می زنند،و وقتی به سیگار کشیدن مداومت کنید ،سلول ها دیگر قادر به بازسازی خود نیستند . افراد سیگاری مستعد بیماری های مزمن ریوی(COPD) می شوندکه در مواردی هیچ درمانی ندارد.

گاهی افراد سیگاری آن قدر ادامه می دهند که درمانشان ازعهده ی هیچ  پزشک و دارویی بر نمی آید ، به طوری که پزشک به آنها می گوید یا سیگاررا انتخاب کنید و یا زندگی  را و اگر می خواهید که زنده بمانید باید سیگارتان را ترک کنید.

با این حال بسیاری از افراد سیگاری به اشتباهشان اصرار می ورزند و وقتی به آنها بگویید که سیگار ، جانشان را می گیرد آنها با استیصال می گویند که نمی توانند سیگارشان را ترک کنند و ترک سیگار برایشان بسیار سخت است.

در هنگام سیگار کشیدن ریه های شما مخاط بیشتری تولید می کند که باعث سرفه های  می شود که برونشیت مزمن نامیده می شود که بخشی از بیماری های مزمن ریه است که باعث سرفه و خلط و در موارد شدید باعث آسم می شود.

ریه های شما ملتهب می شود و ساختار های نازک به نام مژک که  معمولا با جلو و عقب رفتن ،ذرات را از ریه ها خارج می کنند به درستی کار نمی کنند.

علت سرفه هایتان هم این است که بدن با سرفه ها، سعی می کند تا سموم و ذرات اضافی را از بدن خارج کند .

با ادامه ی روند سیگارکشیدن  کیسه های هوا در ریه های شما از بین می روند و با از بین رفتن کیسه های هوا عملیات اکسیژن رسانی به بدن دچار اختلال می شود و خون نمی تواند عملیات اکسیژن رسانی به سلول ها را به درستی انجام دهد،بنابراین همه ی سیستم بدن با سیگار کشیدن دچار اختلال شده و شما خبر ندارید که با بدنتان در حال جنگیدن هستید.

بنابراین برای جلوگیری از آسیب سیگار، چاره ای جز ترک سیگار ندارید و هر لحظه ،سیگار به سلول های بیشتری از بدن شما آسیب می زند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر شما هم مانند خیلی از افراد نگران سلامتیتان هستید یا فکر می کنید که چطور آسیب های وارد شده به بدنتان را جبران کنید ، تصمیم بگیرید که دیگرسیگار نکشید و ترک سیگار را به فردا موکول نکنید و اگر نمی دانید چطور سیگار را ترک کنید،کافی است بهترین روش ترک سیگار به روش رها را امتحان کنید.

سیگارتان را که ترک کنید کم کم بافت های سلولی خود را بازسازی می کنند و بعد از مدتی شما صاحب بدنی سالم و پر انرژی هستید به طوری که با چند ماه قبل خود ،سالها تفاوت دارید.

با ترک سیگار به روش رها شما کاملا فراموش خواهید کرد که روزی سیگاری بودید.

ریه های شما کم کم  سلامت خود را به دست می آورند،سرفه ها کمتر و به مرور زمان،کاملا از بین می رود . مقاله چند روز بعد از ترک سیگار ریه پاک میشود را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

فایده های پاکسازی ریه پس از ترک سیگار

 

 

 

 

 فایده هایی که ریه پس از ترک سیگار سریع دارد را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • باعث تمیز شدن ریه ها و مجاری تنفسی فرد سیگاری می گردد.
  • به کاهش سموم در ریه ها می پردازد.
  • باعث می شود تا سیستم گوارش به صورت منظم و سالم به کار خود ادامه دهد.
  • به تمیز کردن غشای مخاطی می پردازد.
  • به  آرامش سیستم تنفسی کمک می نماید.
  • باعث افزایش رسیدن اکسیژن به بافت‌ها و سلول‌ها می شود به همین منظور به تنظیم فشار خون فرد کمک می نماید.
  • افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد.
  • به مقاومت در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی می پردازد.
  • برای سیستم عصبی مفید می باشد.

 

 

 

 

چرا سیگار کشیدن ریه ها را تغییر می دهد؟

 

بهتر است بدانید که دود سیگار شامل  بیش از 7000 ماده شیمیایی از جمله نیکوتین، مونوکسیدکربن، استالدهید و آمونیاک

می باشد.

که برخی از مواد شیمیایی بالا سرطان زا می باشد علاوه بر آن هم، از روش های دیگری هم آسیب خود را میرساند همانند: ایجاد زخم یا التهاب یا آسیب رساندن به سلول ها و رگ های خونی به ریه ها . مقاله علائم سرطان ریه در افراد سیگاری را مطالعه نمایید.

 

رفته رفته با سیگار کشیدن ریه ها تغییر می کند و علائم مختلفی بروز می دهد تنها سیگار کشیدن موجب آسیب رساندن به ریه ها نمی گردد بلکه قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم باعث ایجاد مشکلات در ریه فرد شده و بیماری های مختلف و تنگی نفس در فرد نمایان می گردد.

 

 

 

 

نکاتی برای داشتن ریه‌های سالم

 

 

برای این که ریه های سالمی داشته باشید باید نکاتی را رعایت فرمایید تا ریه هایتان سالم بماند و از بروز بیماری های مختلف جلوگیری نمایید. که اقدامات لازم در این مسیر عبارتند از:

 

 

ورزش کردن: ورزش و فعالیت بدنی باعث می شود تا اکسیژن بیش تری به بدن برسد و از بروز برخی بیماری هایی که ممکن است ریه فرد را درگیر نماید را کاهش دهد.

 

 

 

محافظت از بروز عفونت: باید مراقب باشید تا با رعایت بهداشت فردی و شستن دست ها و دوری از افراد بیمار به کاهش پیدا کردن ابتلا به عفونت کمک نمایید.

 

 

 

پاکیزه نگهداشتن محیط: محیط خانه و بیرون دارای آلاینده های مختلفی می باشد که باعث می شود تا ریه تحریک شده و شرایط تنفسی فرد تاثیر بدی بگذارد. به همین منظور حتما باید محیط زندگی و کار خود را از آلودگی ها پاکسازی نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکاتی برای افزایش سلامت ریه ها

 

 

اگر می خواهید تا ریه های سالمی داشته باشید باید از سیگار کشیدن دوری کنید و با انجام برخی موارد سلامت دوباره را به ریه های خود برگردانید. با ما همراه باشید تا در این بخش به آن موارد بپردازیم:

 

ورزش منظم: ورزش یکی از کارهای بسیار مفیدی می باشد که به زیاد شدن اکسیژن در بدن کمک می نماید. همچنین از طرفی می تواند خطر ابتلا به بعضی از بیماری های موثر در سلامت ریه را کم کند.

محافظت در برابر عفونت ها: در برخی اوقات بروز عفونت باعث می شود تا ریه ها آسیب ببینند به همین منظور باید مراقب باشید تا به عفونت ریوی دچار نشوید و این کار را می توانید با شستن مداوم دست ها، دوری از افراد بیمار، تزریق واکسن آنفولانزا به صورت سالانه احتمال خطر بروز عفونت ریه را کم کرد.

کاهش آلاینده های اطراف : برخی از آلاینده های موجب تحریک ریه می شود و باعث می شود تا بیماری تنفسی فرد تشدید پیدا کند به همین منظور هر چه آلاینده ها را دور نگه دارید به همان میزان به سلامت ریه خود کمک خواهید کرد.

 

 

 

 

مقایسه افراد سیگاری و سالم

 

 

مصرف سیگار باعث می شود تا شکل ظاهری ریه فرد تغییر نماید یعنی اگر شما سیگار مصرف نمایید و اگر آزمایش های مرتبط مانند: اسکن CAT اشعه ایکس قفسه سینه را بدهید متوجه خواهید شد که ریه شما خاکستری یا سیاه، دارای تورم شدید نسبت به فرد غیر سیگاری و سالم می باشید چرا که فرد غیر سیگاری دارای ریه های صورتی با سایز نرمالی می باشد و همچنین دیافراگم گنبدی شکل را دارد اما ریه فرد سیگاری عضله دیافراگم خد را از دست داده است.

تفاوت ریه فرد سیگاری با ریه فرد سالم شامل: افزایش تولید مخاط، سرفه، خس خس کردن سینه، تنگی نفس، زیاد شدن تولید مخاط در افراد سیگاری می باشد که در افراد غیر سیگاری این موارد مشاهده نمی شود.

 

 

نتیجه گیری

 

پس دست از دشمنی با خود بر دارید و با بدن خود آشتی کنید .ترک سیگار به  شما فرصت یک  زندگی آزادانه ،بدون هیچ وابستگی را می دهد به طوری که هر روز پر انرژی و شاد خواهید بود و هر لحظه برای ترک سیگار ،از خودتان راضی خواهید بود. همین حالا به تیم خانه رها بپیوندید و با تخصص و دانشی که تیم خانه رها دارند به راحتی به شما کمک می کنند تا برای همیشه از این ماده سمی رها پیدا کنید و زندگی جدید و شادابی را به خود هدیه دهید.