ترک سیگار چطور می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد؟

 

ترک سیگار چطور می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد؟ 

 

همه می دانند که سیگار مضرات فراوانی دارد و مضرات آن همه ی اعضای بدن را در بر می گیرد، بیشترین آسیبی که سیگار به بدن وارد می کند شامل ریه ها و تخریب آن است زیرا دود ناشی از آن حاوی بیش از 7000 ماده ی شیمیایی است و مستقیما وارد ریه ها می شود .همه ی افراد سیگاری به عکس ریه های تخریب شده روی پاکت سیگار توجه کرده اند اما تخریب ریه ها چه تاثیری بر دیگر اعضای بدن از جمله عضو حیاتی مثل قلب می گذارد؟

 

سیگار چه تاثیری بر قلب می گذارد؟

 

سیگار بعد از ریه قلب را تحت تاثیر قرار می دهد به طوریکه سازمان بهداشت جهانی سیگار را اولین عامل برای مرگ و میر و بیماری های قلبی معرفی کرده است.در واقع وقتی شما سیگار می کشید، شریان های شما یا همان سرخ رگ ها که وظیفه ی خون رسانی به سلول ها را بر عهده دارند، سفت می شود و این امر موجب افزایش فشار کاری قلب می گردد. سیگار کشیدن هم چنین موجب نامنظم شدن ضربان قلب و افزایش احتمال ابتلا به بیماری مهم فشارخون بالا خواهد شد، زیرا موجب می شود که قلب برای پمپاژ خون از رگ ها با فشار بیشتری کار کند.

 

 

در مطالعات انجام شده در بررسی از ضررهای سیگار برای قلب همچنین مشخص شده است که سیگار باعث می شود که جداره رگ های خونی زخیم شوند ،تری گلیسرید خون که نوعی چربی مضر محسوب می شود در خون افزایش پیدا کند، موجب غلظت خون و کند شدن حرکت خون در رگ ها شده و به سلول های پوشاننده داخل عروق آسیب می زنند که این سلول ها وظیفه ی جلوگیری از ایجاد پلاک در رگ ها را دارند و با این کار باعث بوجود آمدن پلاک در رگ ها می شوند و این پلاک ها در نهایت منجر به بسته شدن رگ و سکته حاد قلبی می شوند.

 

همه می دانیم که قلب با تپش و عملکرد خود موجب می شود تا خون و در واقع اکسیژن حاوی در خون به سلول های بدن برسد، کاملا واضح است که وقتی خون به چند هزار ماده شیمیایی آلوده شود عملکرد قلب و رساندن اکسیژن به سلول ها دچار مشکلات عمده ای می شود اما اگر شما هر چه سریع تر از مصرف سیگار دست بکشید می توانید از ورود این گازها و مواد شیمیایی به بدن جلوگیری کرده و عملکرد قلب را به حالت طبیعی خود بازگردانید.

 

ترک سیگار می تواند ازبلافاصله بر عملکرد بدن تاثیر بگذارد به طوریکه،  بعد از 20دقیقه: فشار خون شما کاهش می یابد. بعد از 8ساعت: خطر سکته قلبی در شما شروع به کاهش می کند.بعد از دوازده هفته پمپاژ قلب برای شما راحت تر می شود. و خلاصه اینکه بعد از گذشت یک سال خطر سکته قلبی در شما نسبت به افراد سیگاری نصف و بعد از 15 سال قلب شما مانند فردی می شود که تا به حال سیگارنکشیده است.

 

شاید به نظر شما 15 سال برای برگشتن به حالتی که انگار هرگز سیگاری نبوده باشید زمان زیادی باشد اما به تغییرات بعد از 20 دقیقه تا 15 سال فکر کنید شما در واقع از لحظه ی قطع سیگار شروع به تغییر می کنید و اگر در ترک سیگار آسان ثابت قدم بمانید همه تاثیرات سیگار در بدن شما از بین می رود.اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چطور می شود سیگار را ترک کرد و در ترک آن ثابت قدم ماند و به سلامتی وفادار بود؟

 

 

ترک سیگار معمولا به صورت انفرادی و بدون استفاده از راهنما و مشاور خوب کمی دشوار است. پیشنهاد ما این است که برای ترک سیگار و داشتن قلب و جسم سالم ابتدا تصمیم بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید، ابتدا هدف سیگار و پیدا کردن راه های رسیدن به این هدف را در دفتری یادداشت کنید و از افراد متخصص و موفق در این حوضه مشورت بگیرید و بعد از آن بهترین روش را برای ترک سیگار انتخاب کنید .

 

شرکت در جلسات و صحبت کردن با یک راهنمای خوب می تواند درصد موفقیت شما را چند برابر کند. درباره ی مضرات سیگار مطالعه کنید و ذهنتان را آنقدر ازمضرات سیگار پر کنید که دیگر جایی برای سیگار نماند.روزهای ترک سیگار در  سریع ترین روش ترک سیگارو مزیت های ترک را برای خودتان متصور شوید. روزهایی که فراموش کرده اید که روزی سیگار می کشیدید.

بهترین روش ترک سیگار برای هر کسی که به سیگار اعتیاد دارد می تواند در بهبود کیفیت زندگی بسیار تاثیر گذار باشد .ترک سیگار علاوه بر اینکه سلامت جسمی شما را تضمین می کند، در سبک زندگی شما هم تغییرات شگرفی می گذارد به طوری که دیگر با فکر سیگار از خواب بیدار نمی شوید، قبل از انجام هر کاری به سیگار فکر نمی کنید، سیگار را راه چاره ای برای فرار از استرس نمی دانید و خلاصه اینکه بعد از ترک سیگار شما به راه هایی می رسید که بدون سیگار از زندگیتان لذت می برید.

 

 

 

حقایقی درباره سیگار

همانطور که گفتیم سیگار شامل مواد شیمیایی بسیاری است. در ادامه برخی از مهم ترین این مواد شیمیایی را بیان می کنیم.

1- نیکوتین:

نیکوتین یک داروی اعتیاد آور می باشد که باعث افزایش فشار خون شده و بر روی مغز و عضلات تاثیر گذار است.

2- مونوکسید کربن:

مونوکسید کربن یک گاز سمی می باشد که با گرفتن جای اکسیژن در خون باعث کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن به قلب و اعضای بدن می شود.

3- بوتادین:

که ماده شیمیایی است که از آن برای تولید لاستیک استفاده می کنند

4– آرسنیک:

که برای نگهداری چوب استفاده می شود و باعث سرطان ریه، کبد و پوست می شود.

5– بنزن:

موجود در دود سیگار که برای تولید مواد شیمیایی استفاده می شود و باعث ایجاد سرطان خون می شود.

6– پولونیوم:

پولونیوم یک عنصر رادیواکتیو می باشد.

 

روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی:

ترک سیگار یکی از اولین روش های جلبوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی است. اما علاوه بر ترک کردن مصرف دخانیت برای سلامت قلب و عروق و جلوگیری از بیماری های قلبی باید اقدامات دیگری نیز انجام داد. این اقدامات عبارتند از:

  • ورزش کردن به طور منظم و روتین 
  • پیروی از رژیم غذایی سالم و مصرف مواد مغذی
  • تناسب اندام و وزن مناسب
  • دوری از موقعیت های استرس زا
  • کاهش و قطع مصرف الکل
  • انجام چکاپ های دوره ای و منظم

 

سخن پایانی

برای ترک سیگار در مرکز ترک سیگار در تهران نیازی به داشتن دلیل نیست ترک سیگار آنقدر دلایل واضحی دارد که نیازی به گشتن برای دلایل آن نیست، تنها برای خودتان و حق زندگی که دارید ترک کنید و نیازی نیست که خودتان را برای کسی ثابت کنید اگر به هر دلیلی سیگار را ترک کنید، ممکن است با از بین رفتن آن دلیل دوباره به سیگار کشیدن روی بیاورید اما اگر برای وجود ارزشمند خود سیگار را ترک کنید، دیگر حاضر نیستید به روزهای با سیگار بودن برگردید.یاد بگیرید که با تغییر در لایف استایل خود آنقدر راه های لذت بردن از زندگی بسازید که دیگر لحظه ای جا برای فکر کردن به سیگار نداشته باشید.

 

ورزش کنید، کتاب بخوانید، به دیگران کمک کنید، به کار و کسب درآمدتان بپردازید، وقت برای تفریح و یادگیری مطالب تازه بگذارید، به کار های هنری و یادگیری یک هنر بپردازید، به طبیعت و تماشای زیبایی های خلقت بروید، و هر کاری که به رشد فردی شما کمک  بهتری می کند را انجام دهید زیرا انجام فعالیت های لذت بخش فکر را از تنش و استرس به دور نگه می دارد و دوری از استرس و آرام بودن ذهن باعث می شود که شما کمتر به سیگار و خاطرات با آن فکر کنید.