ترک سیگار به روش های سنتی و آیا ترک سیگار به روش سنتی موثر است؟

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار به روش سنتی چگونه است و چطور می توان با روش های سنتی سیگار را ترک کرد و آیا اصولا ترک سیگار به روش سنتی موفقیت آمیز است؟

امروزه همه با عوارض خطرناک سیگار به اندازه کافی مطلع هستند و می دانند که سیگار برای سلامتی و به خصوص سلامت قلب و ریه بسیار مضر است . به این خاطر به دنبال راه چاره ای هستند که سیگار را ترک کنند، و هرکس به روشی سعی در انجام این کار دارد.عده ای وقتی تصمیم می گیرند که دیگر سیگار نکشند یک دفعه و با سرعت سیگارهایشان را خرد می کنند و پاکت سیگارشان را هم دور می اندازند و موقع ترک سیگار با خود فکر می کنند که ای کاش این یک بسته راهم یا نخریده بودم و یا تمام کرده بودم ، و با اینکه هنوز دل در گرو سیگار دارند با او خداحافظی می کنند، غافل از اینکه یار قدیمی اشان در کمتر از دو ساعت دوباره در می زند و با هزار دوز و کلک دوباره با آنها آشتی می کند.

 

عده ای دیگر که در تصمیمشان قاطع تر هستند روش های جدی تری برای ترک سیگار امتحان می کنند، مثلا تصمیم می گیرند که از فردای ترک ، روزی 10 نخ و به ترتیب به روزی یک نخ برسند و سیگار را به این ترتیب در طی 10 روز ترک کنند اما بعد متوجه می شوند که 10 روزشان به 100 روز رسیده اما هنوز به یک نخ نرسیده اند. عده ای دیگر به سراغ داروی ترک آن می روند و بعد می بینند که باید برای پایان دوره ی ترک سیگار تا 3 الی 6 ماه دارو مصرف کنند و به این ترتیب 6 ماه از وقتشان می گذرد اما باز هم می بینند همانجایی هستند که 6 ماه قبل بودند و گروهی دیگر هم به سراغ چسب و آدامس و ... و بعد می بینند که هیچ کدام تاثیر زیادی در روند ترک سیگار موفقشان نمی گذارد و درصد کمی در انجام این کار موفق هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش های سنتی ترک سیگار

 

 

 

 

 

و این بار به سراغ روش های سنتی می روند زیرا همیشه شنیده ایم که فلان دارو به خاطر گیاهی بودنش بی ضرر است . به این خاطر عده ای به خاطر مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی به خیال بی عارضه بودنش، دچار مشکلات عدیده ای می شوند.

حال به سراغ ترک سیگار با گیاهان دارویی می رویم و به دنبال  پاسخی برای  این سوالمان می گردیم که چقدر می توان به کمک داروهای گیاهی ترک سیگار موفقیت آمیزی را تجربه کنیم

آیا ترک سیگار به روش سنتی و با داروهای گیاهی امکان پذیر است و چند درصد احتمال موفقیت در این امر وجود دارد.

عده ای از متخصصین طب سنتی معتقد هستند که برخی ازداروها با خواصی که دارند می توانند جایگزین خوبی برای سیگار باشند که در اینجا به معرفی بعضی از آنها می پردازیم.

شیرین بیان: اگر به دنبال چیزی هستید که اشتیاق شمارا به سیگار کشیدن کم کند باید بگویم که شیرین بیان و ریشه آن گزینۀ خوبی است. همچنین ریشه شیرین بیان می‌تواند انرژی خوبی در طول روز به شما بدهد. 

زوفیا: اگر قصد ترک سیگار دارید و می‌خواهید که آن را ترک کنید و همچنین برای رفع مشکلات  استرس  می‌توانید از زوفا کمک بگیرید.

فلفل قرمز:اگر دسترسی به شیرین بیان ندارید و می‌خواهید هوس سیگار کشیدن را از خود دور کنید می توانید از فلفل قرمز هم استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گل ساعتی: برای رفع بی خوابی احتمالی بعد سیگار-گیاه استویا:مهم‌ترین مورد برای مصرف استویا برای کنترل و تنظیم قند خون هست. اما طی آزمایش‌هایی، مشخص شد که‌برگ‌های این گیاه دارای خواصی هست که باعث کنترل اشتها و کاهش علاقه فرد به مصرف هر ماده‌ای می‌شود. هر زمان به مصرف سیگار نزدیک شدید می‌توانید مقدار کمی از عصاره استویا را روی زبان خود بریزید تا میل به سیگار در شما کم شود.

علف چای: خاصیت علف چای برای تسکین دردها و کاهش استرس در هنگام ترک سیگارموثر است.

جو دوسر: جو دوسر برای رفع استرس، افزایش آرامش و همچنین تقویت سیستم اعصاب به افراد برای ترک سیگار پیشنهاد می‌شود. 

چای کوهی: برای تقویت سیستم عصبی به افراد سیگاری پیشنهاد می شود.

گل مخمل: عملکرد گل مخمل در بدن شبیه نیکوتین است و می تواند جایگزین نیکوتین در بدن باشد. و استفاده از عرقیات گیاهی مثل عرق شاتره می تواند به ترک سیگار شما کمک کند.

به طور کلی گیاهان دارویی و طب سنتی مانند هر داروی دیگر باید طبق تجویز متخصص طب سنتی مصرف شود و نمی توان گفت که می توان به طور صد در صد با گیاهان دارویی سیگار را ترک کرد .در واقع تا زمانی که هوس سیگار در ذهن شما از بین نرود ترک آن موقتی است .

 

 

 

 

 

 

طب سوزنی

 

 

 

طب سوزنی یکی از روش های درمانی سنتی می باشد که قدمت نزدیک به 3000 سال دارد.  و عملکرد آن به این صورت است که فرد متخصصی سوزن های بسیار نازکی در برخی از نقاط  بدن فرو می برد که دلیل این کار هم برای تحریک سیستم ایمنی و سیستم عصبی مرکزی و بهبود جریان انرژی به برخی مناطق بدن می باشد. بر خلاف برخی از عقیده ها طب سوزنی دردناک نیست. طب سوزنی یک درمان سنتی می باشد که برای درمان برخی از بیماری‌ ها استفاده می گردد برای مثالدردهای عضلانی، درد کمر، سردرد، میگرن و ...

 

 

 

 

 

 

 

درمان های گیاهی

 

 

 

در برخی از مواقع درمان گیاهی هم می تواند به درمان کمک نماید برخی از داروهای گیاهی وجود دارد که به درمان برخی از مسائل مانند ترک سیگار می تواند تا حدودی کمک نماید. این داروها باعث می شوند تا به کاهش هوس نیکوتین فرد کمک نماید.

 

 

چای سبز یکی از این داروهای گیاهی می باشد که به کنترل هوس فرد سیگاری کمک می نماید. طبق تحققیات به عمل آمده به دلیل رساندن ریز مغذی ها و اسیدهای آمینه به بدن فرد می تواند به کاهش هوس سیگار کمک کند. همچنین از فواید چای سبز می توان به به ترمیم بافت هایی که در اثر سیگار کشیدن آسیب دیده اند اشاره نمود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استفاده از عرقیات گیاهی برای ترک سیگار

 

 

 

 

عرقیات گیاهی هم جز گزینه هایی می باشد که در موارد روش های سنتی نام برد. یکی از آن عرقیات گیاهی می توان به عرق شاتره ( شاه تره) اشاره کرد این عرق برای پاک کردن خون می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد از طرفی هم اگر مصرف سیگار منجر به لاغری در فرد سیگاری شد این عرق شاتره می تواند اشتهای رفته رفد را برگرداند.

 

 

 

 

 

 

 

 

زمان مناسب ترک سیگار

 

 

 

 

ترک سیگار زمانی به موفقیت می انجامد که به صورت اصولی و علمی انجام شود وگرنه گیاهان دارویی مانند مسکن و یا تقویت کننده عمل می کنند و نمی توان از آنها به عنوان راه درمان قطعی یاد کرد.

زمانی شما می توانید بگویید در ترک سیگار موفق بوده اید، که اگر دوستتان کنارتان سیگار کشید و یا پاکت سیگار را دیدید یا در موقعیت هایی قرار گرفتید که همیشه سیگار می کشیدید ، دیگر به فکر سیگار نیفتید و دلتان سیگار نخواهد، در این صورت باید به شما تبریک گفت زیرا راه های ارتباطی بازگشت نیکوتین در ذهن شما از یین رفته است.

 

 

 

 

 

 

سوالات متداول

 

 

 

آیا طب سنتی تاثیری در ترک سیگار دارد؟

 

 

 به دلیل این که این روش با استفاده از گیاهان دارویی و تغذیه مناسبی انجام میگیرید و برای تقویت سیستک ایمنی و کم کردن اضطراب و استرس مناسب می باشد می تواند به کاهش هوس سیگار کمک نماید. اما این روش حتما باید زیر نظر افراد متخصص و مجرب انجام گیرد..

 

 

 

 

 

چه نوع درمان‌های طب سنتی برای ترک سیگار مناسب می باشد؟

 

 

افرادی که می خواهند سیگار را ترک نمایند با استفاده از گیاهان دارویی مانند: لوبلیا ، زنجبیل، گل گاوزبان و... می‌تواند به کاهش تشنج‌ ها و کنترل پرخاشگری کمک نماید. همچنین، روش‌های مختلفی هم وجود دارد که در فرایند کاهش و ترک سیگار موثر می باشد مانند: مانند آروماتراپی و ماساژ

 

 

 

 

 

آیا گیاهان دارویی می‌تواند به کاهش وابستگی به سیگار موثر باشد؟

 

 

از زمان های قدیم از گیاهان دارویی برای درمان اعتیادهای مختلف به کار می بردند، برخی از مطالعات انجام شده نشان داده که استفاده از گیاهان دارویی می‌تواند به کم شدن وابستگی به سیگار تا حدودی موثر باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

 

بنابراین هر روشی چه سنتی و چه غیر سنتی، زمانی می تواند به شما کمک کند که بتواند سیگار را در ذهن شما برای همیشه پاک کند و گرنه نمی توان از آن روش به عنوان روش ترک سیگار یاد کرد، زیرا سیگار و اعتیاد به آن یک بیماری کاملا ذهنی است و نمی توان آن را با درمان های معمول درمان کرد باید نیکوتین را به صورت ریشه ای و اصولی از ذهن پاک کرد و در مغز با ایجاد عادت های تازه نورون های عصبی تازه ساخت.

در واقع شما در ترک سیگار باید پل های پشت سرش را خراب کنید تا راهی برای بازگشت به مغزتان نداشته باشد و استفاده از گیاهان دارویی به تنهایی قادر به ایجاد این کار نیستند.برای انجام این کار شما نیازمند آموزش و کمک گرفتن از یک راهنمایی دارید که بتواند به شما در حذف عادت های بد و ایجاد عادت های جدید کمک کند.