برونشیت چیست نشانه برونشیت در افراد سیگاری چیست؟

یکی از بیماری هایی که اغلب مردان به آن مبتلا می شوند بیماری برونشیت می باشد. عوامل هایی که باعث ایجاد این بیماری می باشد متفاوت است اما یکی از مهمترین آن ها مصرف سیگار می باشد. که برای پیشگیری ار مبتلا شدن به آن حتما باید اقدام به ترک سیگار نمایید. برونشیت باعث می شود تا به نای و نایژه ها صدمه وارد شود حال اگر می پرسید که نایژه چیست؟ نایژه لوله هوایی می باشد که هوا از آن ها وارد و خارج می شود.

 

شما می توانید برا اطلاع کامل در خصوص دوره های ترک سیگار در خانه رها از طریق شماره های زیر با کارشناسان ما و مشاور ترک سیگار در تماس باشید.

02122567561

02122794683

 

 

 

 

 

 

 

 

برونشیت ریه (bronchitis) چیست؟

 

 

 

برونشیت که با نام نایژه آماس هم شناخته می‌­شود، به التهاب نایژه­‌ها در شش­ گفته می شود که در اثر متورم شدن نای یا نایژه‌­ها رخ میدهد.
­
از طرفی هم می توان گفته که برونشیت عفونت مجاری اصلی تنفسی ریه ها یا همان برونش­‌ها می باشد که باعث تحریک و التهاب آن­ها نیز می‌­گردد. شما با سیگار کشیدن باکتری یا ویروس­‌ها را وارد شش ها می کنید که این عمل باعث بروز عفونت مجاری تنفسی ریه ها می شود.

 

مقاله علائم سرطان ریه در افراد سیگاری چیست؟ را مطلعه کنید.

 

 

 

علائم برونشیت چیست؟

 

 

 

به جرات می‌توان گفت که  یکی از اصلی‌ترین علائم برونشیت سرفه می باشد. اما خب همیشه هر سرفه ای به معنای برونشیت نیست بلکه ممکن است این علامت در اثر یک سرماخوردگی ساده یا قرار گرفتن در معرض دود نیز ایجاد می‌شود.

به طور کلی علائم اولیه برونشیت عبارت‌اند از:

 

 

 

  • آبریزش بینی
  • گلودرد
  • عطسه کردن
  • خس‌خس سینه
  • احساس درد در ناحیه پشت و ماهیچه‌ها
  • خستگی
  • احساس سرما

 

 

 

علائم اضطراری برونشیت عبارت‌اند از:

 

این علائم جز علائم اضطراری می باشد و زمانی که با هر کدام از آن ها مواجه شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

 

  • کاهش وزن بی‌دلیل
  • پیدایش مشکلات تنفسی
  • تب ۳۸ درجه سانتی‌گراد و یا بیشتر
  • سرفه‌های عمیق و با صدای بلند
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه

 

 


لازم به ذکر است که  که این بیماری جز بیماری های ویروسی می باشد که به محض ارتباط با فرد ناقل به آن مبتلا می شوید. همچنین گاهی امکان دارد تا با تنفس هوای آلوده هم به این بیماری مبتلا شوید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بیماری برونشیت به دو دسته‌ تقسیم می شود :

 

حاد و مزمن

 

 

 

برونشیت حاد چیست؟

 

 

برونشیت حاد، عفونت مجاری هوایی می باشد. زمانی که لوله­‌ها می خواهند هوا را به ریه­‌های فرد منتقل ­‌کنند، مجاری هوایی را می­‌سازند. هنگامی که مجاری هوایی آلوده می­‌گردند، باعث تورم آن شده و مخاط ایجاد می‌­کنند که همین امر باعث می­‌شود نفس کشیدن برای فرد مبتلا دشوار و سخت گردد.

 

 

تفاوت اصلی میان برونشیت حاد و مزمن این است که برونشیت حاد ممکن است برای مدت کوتاهی به عنوان مثال چند هفته یا کمتر فرد را بیمار کند. اما برونشیت مزمن به صورت طولانی مدت می باشد و صورت مکرر رخ می دهد.که هر کدام از این موارد  در اثر مصرف سیگار رخ میدهند.

 

 

علائم بیماری برونشیت حاد چیست؟

 

 

علائم زیر نشانه بروز بیماری برونشیت حاد می باشد:

 

 

 

 

 

علائم برونشیت مزمن چیست؟

 

علائم زیر نشانه بروز بیماری برونشیت مزمن می باشد:

 

 

  • سرفه­‌های مکرر
  • سرفه‌­های خلط دار
  • دفع خلط فراوان
  • تنگی نفس
  • تنفس سطحی

 

 

 

 

چه عواملی باعث ایجاد بیماری برونشیت مزمن می­‌شوند؟

 

 

در برونشیت مزمن، لوله­‌های نایژه­ای بدون حضور عفونت فعال و به صورت مزمن ملتهب و تخریب می­‌گردند. که در برخی بیماران به دلیل کمبود مادرزادی آنزیم آلفا آنتی تریپسین ممکن است بیماری برونشیت ایجاد گردد و بدن فرد را درگیر نماید.

برخی از مشاغل مانند پلاستیک سازی و محیط دارای آزبست نیز می­‌توانند فرد را به بیماری برونشیت مزمن مبتلا نمایند. در اکثر موارد دیده می­‌شود که علت بروز این بیماری مصرف سیگار است. در فصول سرد سال بیماری برونشیت مزمن با دفع خلط فراوان دیده می­‌شود و ممکن است در تمام سال علائم این بیماری در بدن فرد مشاهده شود.

 

 

 

 

 برای درمان بیماری برونشیت چه بخوریم؟

 

 

درمان گیاهی بیماری برونشیت

 

روش‌­های مختلفی برای درمان خانگی برونشیت مشاهده شده است. درمان برونشیت در طب اسلامی با توصیه مصرف برخی از مواد غذایی را به فرد بیمار مشاهده درمان وی شده اند از جمله خوراکی هایی که در درمان آن موثر می باشد:

عسل، شیرین بیان، زنجبیل، آب نمک، پیاز، زردچوبه، روغن اکالیپتوس، دانه کنجد، آویشن، سیر

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دوره های ترک سیگار به مرکز ترک سیگار در سعادت آباد تهران مراجعه کنید.

 

 

نکاتی مهم در درمان

1. در ابتدای مشاهده هرگونه علائم  سرماخوردگی یا هر گونه مشکلات تنفسی حتماً باید به پزشک مراجعه فرمایید.

2. از سیگار کشیدن بپرهیزید.

3. شما می توانید با استفاده از یک برنامه غذایی سالم، وزن بدن خود را در حد ایده ال نگه دارید.

4. تلاش کنید تا هر روز روی نظم خاصی فعالیت بدنی داشته باشید اما بدون آن که خودتان را خسته کنید.

5. به دنبال تزریق واکسن باشید وپرسش های لازم را  از پزشک خود جهت تزریق واکسن آنفلوانزا یا پنوموکوک بپرسید.

6.  از تماس با افرادی که به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا هستند بپرهیزید و از حضور در مکان هایی که افراد به مصرف سیگار میپردازند همچنین  تماس با محرک‌های تنفسی و سایر آلاینده‌های محیطی خودداری فرمایید.

 

 

 

 

 

پیش گیری از برونشیت :

 

 

اگر می خواهید تا به برونشیت مبتلا نشوید حتما باید نکات زیر را رعایت فرمایید :

 

از دود سیگار حتما دور بمانید :دود سیگار یکی از موارد پر خطری است که احتمال افزایش ابتلای شما به دود سیگار را افزایش می دهد.

حتما واکسینه شوید: واکسینه یکی از مهمترین مورد هایی می باشد که می تواند سلامت شما را تا حدودی تضمین کند واکسینه شوید تا از مبتلا شدن به برونشیت در امان بمانید. همچنین با واکسینه شدن شما می توان خطر ابتلا به ذات الریه را هم محافظت کرد.

مدام دست هایتان را  بشورید : در کل شستن دست ها می تواند از ورود ویروس و باکتری به بدن شما جلوگیری نماید و بدن شما را از مبتلا به ویروس های مختلف در امان نگهدارد.

از ماسک استفاده کنید : ماسک، یکی از موارد دیگری است که با استفاده از آن می توانید از ابتلا به برونشیت و ویروس های دیگر جلوگیری نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

مقاله سریع ترین روش ترک سیگار را مطالعه کنید.

 

 

نتیجه گیری

 

 

 

مصرف سیگار یکی از مواردی می باشد که احتمال مبتلای افراد به بیماری های مختلف را افزایش می دهد که برونشیت یکی از آن موارد می باشد اما برای پیشگیری از بیماری های مختلف حتما باید سیگار را ترک نمایید چرا که با مصرف این ماده سمی به مرور زمان باعث بروز علائم های مختلفی می شود. شما باید با روش اصولی و درست اقدام به ترک نمایید که بهترین راه پیدا کردن بهترین مرکز ترک سیگار می باشد. که خانه رها یکی از آن مراکز مهم و معتبری می باشد که می توانید با خیال راحت به آن اعتماد کنید و با تیم متخصص و مجرب پیش بروید و همانند افراد دیگری بتوانید به راحتی سیگار را ترک نمایید.