ترک سیگار چقدر زمان میبرد؟ برای ترک کردن سیگار چقدر زمان لازم است؟

یکی از بزرگترین ترسی که افراد سیگاری دارند قصد ترک سیگار، ترک نیکوتین می باشد. برخی افراد با استفاده از روش های مختلفی اقدام به ترک نموده اند و چون با شکست مواجه شده اند ترس ترک سیگار وجودشان را فرا گرفته است. اما به هیچ عنوان نگران نباشید چرا که شما می توانید به همراه تیم خانه رها بتوانید تجریه ترک خیلی راحت و بدون عوارضی را طی نمایید. 

اگر شما هم جز افراد سیگاری هستید و به سیگار اعتیاد دارید و سوالاتی از این قبیل دارید که آیا من هم می توانم سیگار را ترک نمایم؟ و یا ترک سیگار چقدر زمان میبرد؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله بیش تر به این موضوع بپردازیم و شما را به پاسخ هایتان برسانیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چقدر زمان نیاز است که سیگار را ترک کنیم؟

 

 

 

موضوع ترک سیگار و زمان آن، در اولین مرحله به خود فرد و اراده او بستگی دارد. طبق تحقیقاتی که به عمل آمده ترک سیگار حدودا بین 3 الی 21 روز طول می‌کشد دلیل آن نیز طرز عملکرد بدن افراد و میزان تلاشی است که برای ترک سیگار انجام می‌دهند. اگر تصمیم شما برای ترک سیگار جدی می باشد باید این موضوع که ترک سیگار چقدر طول می‌کشد را کنار بگذارید و تمام تمرکز خود را تنها بر روی ترک خود سیگار بگذارید. در این صورت شما هم خواهید توانست همچون هزاران نفر از افراد، سیگار را برای همیشه از زندگی خود حذف کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرآیند ترک سیگار

 

 

 

زمانی که می خواهید برای ترک سیگار دست به کار شوید باید بدانید که این روند فرایندی می باشد که برای کامل شدن آن باید سه مرحله اصلی را پشت سر بگذارید در غیر این صورت احتمال اینکه دوباره به سمت سیگار برگردید وجود خواهد داشت. سپس شما خواهید توانست به زندگی عادی برگردید و زندگی تازه‌ای را شروع کنید. مراحل ترک سیگار عبارت‌اند از:

 

 

 

 

  • خودآگاهی و آشنایی با عوارض سیگار

 

 

 

برای گذراندن فرایند ترک سیگار ، باید به طور کامل با سیگار و عوارض های احتمالی که ممکن است با آن مواجه شوید آشنا شده سپس با خیال راحت در این مسیر قدم بردارید. این کار به شما کمک خواهد کرد که به خودتان بیایید و به این درک برسید که سیگار نه تنها هیچ فایده‌ای برای شما ندارد بلکه مواد بسیار سمی می باشد که باعث می شود تا آرامش را از شما گرفته و سلامت شما و اطرافیانتان را به خطر بندارد.

 

 

 

 

 

 

  • تصمیم جدی برای ترک سیگار

 

 

 

وقتی ضمیر ناخودآگاه شما قبول کند که این مواد مضر و سمی برای شما و اطرافیانتان ضرر دارد کار شما برای ترک سیگار راحت تر می‌شود. تغییر تفکر و آگاهی کامل با سیگار و عوارض آن باعث می شود تا شما را برای ترک سیگار کاملاً آماده سازد. در این مرحله است که از سیگار بدتان می‌آید و تصمیم جدی برای ترک سیگار خواهید گرفت. تمام تلاش برای این است که از این ماده سمی و آلوده برای همیشه دور بمانید و از عواقب بد آن نجات پیدا کنید.

 

 

 

 

 

 

  • ترک سیگار برای همیشه

 

 

 

زمانی که مغز و بدن شما با هم هماهنگ شود به آسان شدن کار شما برای ترک سیگار راحت‌تر کمک می نماید. در این حالت است که شما با تیم خانه رها آشنا می شوید و با کمک افراد متخصص و مجربی که در آن هستند شما را به مسیر بدون سیگار با هیچ عوارضی هدایت می کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پس ترک سیگار با چه حال و هوایی روبه‌رو خواهیم شد؟

 

 

 

هر انسانی اگر بخواهد عادت همیشگی خود را کنار بگذارد با مواردهای خاصی مواجه می شود چه بسا سیگار هم جز این عادت هایی می باشد که پس از ترک باعث می شود بدنتان و مغزتان واکنش هایی نشان دهد.

این علائم کاملاً طبیعی است چرا که شما در نظر بگیرید که این سموم هایی که توسط سیگار وارد بدنتان شده است،با ترک این سموم ها در حال خارج شدن می باشند به همین منظور این مورد طبیعی بوده و شما می توانید با تیم خانه رها از این چالش به راحتی بیرون بیایید.

 

 

 

 

عوارض های ترک سیگار

 

 

و اما عوارض هایی که ممکن است شما با آن مواجه شوید و ما در این بخش به آن ها می پردازیم:

 

 

هوس سیگار خواهید کرد

 

 

از آن جایی که بدن شما به سیگار عادت کرده ممکن است پس از اینکه سیگار را ترک کردید با علائم های غیر طبیعی مواجه شوید، یکی از این علائم سستی و لرزش بدن است. همانطور که بدن به دریافت نیکوتین عادت کرده و وقتی شما این نیکوتین را قطع کنید، درک آن برای بدن در چند روز اول دشوار خواهد بود. به همین دلیل است که در روزهای اولیه پس از ترک سیگار دائماً هوس سیگار خواهید کرد. این حالت کاملاً طبیعی است و پس از گذشت چند روز این موضوع به حالت طبیعی برگشته و عادی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

بی‌قراری‌کردن یا تمرکز نداشتن

 

 

 

زمانی که سیگار را ترک می کنید بدن شوک می شود و به دلیل این که هنوز به حالت طبیعی برنگشته است ممکن است بی قرار شوید و تمرکز لازم نداشته باشید. این موضوع کاملا عادی می باشد و جای هیچ نگرانی نیست.

 

 

 

 

 

 

عصبانیت و زود از کوره درفتن

 

 

 

مورد دیگری که افراد سیگاری پس از ترک سیگار با آن مواجه می شوند عصبانیت و زود از کوره در رفتن است. افرادی که سیگار را به تازگی ترک کرده‌اند زودتر عصبی می‌شوند و از کوره در می‌روند. تمام این رفتارها ناشی از مصرف نیکوتین می باشد. از آن جایی که شما همیشه فکر می کردید که با مصرف سیگار اعصابتان آرام می شود حال که سیگار را ترک کرده‌اند روش جدیدی برای کنترل عصبانیت خود پیدا نکرده‌اند و عصبانیت آن‌ها به چشم می‌ آید. اصلا نگران نباشید چرا که پس از یک مدت کوتاه این رفتار‌ها به طور کامل از بین می رود و شما به راحتی می توانید که عصبانیت خود را کنترل کنید.

 

 

 

 

 

بی خوابی

 

 

بی خوابی و مشکلات خواب از دیگر مشکلات ترک سیگار است که اکثر افراد سیگاری پس از ترک با آن رو به رو می شوند برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل باید حدالامکان مصرف کافئین را کاهش دهید چرا که پس از ترک سیگار، بدن به صورت خودکار دو برابر بیشتر از قبل کافئین جذب می‌کند. پس اگر در مصرف کافئین زیاده روی و توجهی به آن نکنید باعث می شود که نتوانید به خوبی بخوابید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاهش یا افزایش اشتها

 

 

معمولا به دلیل این که افراد سیگاری تمرکز خود را روی مصرف سیگار می گذارند و از خوراک مناسبی برخوردار نیستند. زمانی که سیگار را ترک می کنند بدن به حالت عادی برمی‌گردد و ممکن است به کاهش یا افزایش وزن شما بیانجامد. این مورد عادی می باشد لذا باید حواستان بتشد تا به اندازه غذا بخورید. چرا که بدن شما به دلیل از دست دادن ویتامین های زیاد نیاز دارد تا نیروی از دست رفته را دوباره به دست آورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض مصرف نیکوتین

 

 

 

همانطور که می دانید مصرف نیکوتین میمکن است عوارض های جدی را به دنبال داشته باشد که برای سلامت فرد بسیار ضرر داشته باشد و مشکلات متعددی را در او به وجود بیاورد. برخی از مهمترین عوارض های مصرف نیکوتین عبارتند از:

 

 سرطان: مصرف نیکوتین می‌تواند باعث بروز ابتلا به سرطان‌های مختلفی در فرد شود از جمله سرطان ریه، گو، دهان، و...باشد.

 

 بیماری‌های قلبی و عروقی: مصرف نیکوتین باعث می شود تا ضربان قلب و فشار خون در فرد افزایش یابد که در نهایت منجر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی و بالا رفتن فشار خون گردد.

 

 بیماری‌های تنفسی: از طرفی مصرف سیگار و نیکوتین می‌تواند به بروز بیماری‌های تنفسی مانند آسم و .. منجر شود.

 

 عارضه قاعدگی: از طرفی مصرف نیکوتین  منجر به مختل شدن دوره قاعدگی زنان هم می گردد.

 

 عوارض برای بارداری: مصرف نیکوتین می تواند در دوران بارداری با خطرهایی مواجه شود و منجر به زایمان زودرس و وزن کم تولدی نوزادان گردد.

 

آسیب به دندان و لثه: مصرف سیگار منجر به تغییر رنگ دندان‌ها، بیماری‌های لثه و بوی بد دهان منجر شود.

 

 تغییرات در پوست: پیری زودرس پوست یکی دیگر از عوارض های مهم مصرف نیکوتین، می باشد همچنین این ماده مضر می تواند به ایجاد چین و چروک در پوست و تغییر رنگ پوست شود.

افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2: مصرف نیکوتین می‌تواند به ابتلا شدن فرد به دیابت نوع 2 منجر شود.

 

 تغییرات در سیستم عصبی مرکزی: یکی از موادهایی که در تحریک‌کننده سیستم عصبی مرکزی موثر می باشد نیکوتین است و ممکن است فرد را به اختلالاتی همانند استرس، افسردگی و بی‌خوابی منجر نماید.

 

 مشکلات گوارشی: مشکلات گوارشی هم یکی دیگر از عوارض های سیگار کشیدن می باشد .

 

 تغییرات در سیستم ایمنی بدن: نیکوتین باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می گردد  و خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف را در فرد  افزایش می دهد.

 

 افزایش خطر آسیب به کبد: آسیب رساندن به کبد فرد هم یکی دیگر از عوارض های مصرف نیکوتین می باشد.

 

 

 

 

 

 

فرآیند ترک نیکوتین

 

 

 

 

 

ترک نیکوتین شامل فرایندی می باشد که حتما باید آن را در نظر بگیرید و زیر نظر پزشک و افراد متخصص پیش بروید چرا که زمان مصرف سیگار، وابتسگی جسمی و  روحی در فرایند ترک موثر می باشد. که می توان مراحل ترک را به بخش های زیر تقسیم نمود. از جمله:

 

تصمیم به ترک نیکوتین

اولین قدم تصمیم محکم و قوی فرد برای ترک می باشد. شخص باید با اراده قوی تصمیم بگیرد که دیکر نیکوتین را برای همیشه حذف نماید.

 

مرحله آمادگی

در این مرحله، باید فرد سیگاری خود را برای ترک آماده نماید و طبق برنامه ریزی مشخصی پیش برود.

 

ترک نیکوتین

یکی از مراحل اصلی به حساب می آید چرا که فرد در این مرحله نیکوتین را برای همیشه ترک کرده است.

 

حفظ ترک

پس از ترک نیکوتین، این که فرد ترک را حفظ نماید و دیگر به سمت آن برنگردد بسیار حائز اهمیت می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

ترک سیگار تا چند روز طول می کشد؟

 

 

معمولا پرسشی که برای افراد سیگاری که قصد ترک سیگار را دارند، پیش می آید این است که ترک سیگار تا چند روز طول می‌ کشد. ترک سیگار در افراد مختلف متفاوت می باشد و نمی شود زمان دقیقی اعلام کرد چرا که با توجه ‌به سابقۀ مصرف ممکن است مدت‌ زمان متفاوتی داشته باشد؛ اما، درکل بعد از 3 تا ۵ روز علائم فیزیکی ناشی از عدم وجود نیکوتین به پایان میرسد.